Träningen för Kerstin

Hej allihopa, hoppas ni haft en bra dag! Jag har haft en väldigt bra men hektisk dag :) Dagen började med en träning för Kerstin Dahlberg, han var lite ringrostig i början, lite lång, men sen blev han jättejättefin! Inte så konstigt med tanke på att han vilat nästan hela förra veckan. Vanessa fotade mig och Ruben idag också, jättegulligt. TACK!!! Det är även Vanessa och Jossan som har fixat här på bloggen, riktiga toppentjejer, tusentack!!

Jag tänkte att jag kan förklara lite mer träningstips här också och träningarna lite mer detaljerat. I och med att Kerstin såg att Ruben var lite lång och inte helt med så gjorde vi mycket övergångar i början. Det går aldrig att göra för många. Det är verkligen prio ett, start o stopp. Övergångarna är superviktiga, lika väl om du ska bryta av till skritt ska hästen vara lika uppmärksam på att när som helst börja trava eller galoppera. Hästen måste verkligen vara fram till handen och vara känslig för hjälpen. Jag har jobbat jättemycket med just det här, jag beskriver, med Ruben. Han kan ibland vara okänslig och nonchalant. Jag brukar då skritta på långa tyglar och när jag lägger på skänkeln då ska han verkligen svara FRAMÅT. Gör han inte det får man markera med sporren, skänkel före spö! Får du ingen reaktion får du förtydliga med spöet. När jag känner att han är med på vad jag säger brukar jag börja trava och göra mycket start och stopp i traven. Svarar han inte framåt så får vi börja om på ruta ett igen. Det är verkligen konsekvent arbete som gäller. Framåtbjudningen och känsligheten, på ett bra sätt, är verkligen jätteviktigt. Rubens framåtbjudning och flyt i traven har verkligen blivit bättre men såklart finns det mycket att jobba med. Idag var det mer att mjuka upp så att han är eftergiven för skänkeln. För att få koll på det brukar jag rida på stor volt, minska volten och ställa inåt samtidigt som du har stenkoll på ytterbogen så att hästen inte sladdar, för då är övningen likamed noll. När böjningen går igenom kan du gå ut på stor volt igen, UTAN att flytta ut hästen. Tänk att du ska vända ut hästen och hästen bara följer med. Det handlar om att parrera och ha koll på båda sidorna. När du kommer ut på den stora volten igen känner du att du kan ställa både inåt och även utåt, utan att baken svajjar åt något håll. Sedan går du in på en liten volt igen och håller koll på yttersidan. Tycker hästen att det är jobbigt och springer på, var tydlig i halvhalterna så hästen rullar på i samma takt o tempo. När du hållt på såhär tills du känner att du har hästen mellan hjälperna kan du fortsätta övningen men att du flyttar in hästen in på lilla volten och likadant ut. Det här är verkligen basic övningar men det är så viktigt att grunden hänger med. Grunden är allra viktigast. Det spelar ingen roll om din häst kan seriebyten, piruetter, trampa osv. om inte tillexempel övergångar,halter,fattningar,volter utan svajj,serpentiner osv. Du fattar poängen. Mycket sånt fick Ruben jobba med idag. När han var bra ihop och hade ett bra tryck i traven fick han göra sitt paradnummer, nämligen galoppera! haha.. Jag galopperar några varv och sen rullar över i förvänd, är han stadig vänder jag över i rättvänd igen. Jag brukar även kontrollera i galoppen om jag har bra gensvar. Jag ökar galoppen, men likaväl som jag kan öka måste jag kunna komma tillbaka i den samlade galoppen.  Nä nu ska ja inte skriva mer om idag. Han var iallafall superduper duktig och kerstin var supernöjd med honom, o ja med såklart. 

 



Efter stallet åkte jag till min nya frisör som jag ska börja gå till, superduktig var hon. Jag är jättenöjd med mitt hår! Lite ljusare brun blev resultatet. Hon som jag ska börja gå till kontinuerligt jobbar på hår3000 på Birger Jarlsgatan 6. Efter frissan blev det en snabb shoppingtur på Åhléns. Köpte en ögonskugga till nyår, nagellack, klänning och en sjuuuuuukt fin ring!

 
Idag efter träningen. Min fina Ruben & mitt fina Eskadrontäcke!!


Imorn blir det träning för Kerstin igen.

Nu ska jag sova, Hoppas ni haft en toppendag!
Puss

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0